Sabar Itu Separuh Dari Iman



Assalamualaikum...


Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kepada ALLAH supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)
Surah Al-Imran ayat 200



Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar

Surah Al-Baqarah ayat 155




Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanku ini, kepada orang-orangyang berakal sempurna itu) : Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertakwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat) dan (ingatlah) bumi ALLAH ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Seseungguhnya orang-orang yang bersabarlah sehaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira.
Surah Az-Zumar ayat 10


Dalam pada itu (ingatlah), orang yang bersabar dan memaafkan (kesalahan orang terhadapnya), sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat (melakukannya)
Surah As-Syura ayat 43


Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya ALLAH menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.
Surah Al-Baqarah ayat 153



Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (Wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.
Surah Muhammad ayat 31

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...