Kesan Soya Kepada Kesihatan



Assalamualaikum...

Susu soya mempunyai beberapa manfaat kesihatan, terutamananya jika anda tidak toleran laktosa. Bagaimanapun, minum lebih daripada dicadangkan 25g satu hari susu soya bersamaan dengan satu gelas mempunyai kesan sampingan yang memudaratkan. Bila menggabungkan dengan produk kacang soya lain, makanan tambahan dan soya menyembunyikan dalam pelbagai jenis makanan segera seperti ban-ban hamburger, soya malah boleh membahayakan.


Batu Ginjal
Soya mengandungi oxalates yang tidak dapat dimetabolismekan oleh badan dan dikumuhkan melalui air kencing. Oxalates mengikat kalsium dalam buah pinggan yang boleh membawa kepada pembentukan batu karang, terutamanya jika anda mempunyai sejarah batu karang. Menurut kajian yang dijalankan di Washington State University di Spokane. Oleh kerana kesan-kesan sampingan daripada oxalates dalam soya, mereka yang berisiko tidak perlu minum susu siya setiap hari.

Kanser Payudara
Soya boleh dikaitkan dengan peningkatan risiko payudara kerana fitoestrogen yang merupakan satu kumpulan bahan kimia yang boleh bertindak seperti hormon estrogen. Jangka panjang tahap estrogen dikaitkan dengan peningkatan risiko kanser payudara, menurut Universiti Cornell. Laporan mereka kepada kajian sepanjang tahun mengesahkan bahawa 28 wanita yang memakan soya mempunyai peningkatan pertumbuhan saluran susu dalam dada mereka - pelapor utama kepada kanser. Kesimpulan mencadangkan bahawa kesan kanser dari soya mungkin adalah yang terbesar di kalangan wanita premenopausal, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk menilai peranan fitoestrogen kepada pertumbuhan tumor dan tahap hormon di dalam badan.

Fibroid
Susu soya semulajadi yang mengandungi isoflavon yang boleh mengganggu dengan pengeluaran semula jadi estrogen dalam badam. Kesan sampingan dan kesan kesihatan jangka panjang untuk bayi makan formula susu soya mengandungi isoflavon telah dilaporkan dalam Perspektif esihatan Alam Sekitar pada Mac 2010. Daripada 50,000 peserta yang terlibat dalam kajian empat tahun, penemuan bahawa wanita yang makan susu soya di peringkat awal mempunyai kadar 25% lebih tinggi daripada fibroid rahim oleh 35.

Memori
Minum kira-kira 25g susu soya setiap hari boleh membawa epada masalah kognitif. Satu kajian dibuat untuk menilai persatuan dengan soya dan memori melibatkan orang tua di Jepun, di Hawaii yang memakan diet tradisional berasaskan soya, yang bersamaan dengan kira-kira 25g protein soya setiap hari, menurut kajian yang diterbitkan dalam "Pemakanan dan Kanser" pada 2006. Institut pada Penuaan melaporkan penemuan ini menunjukkan midlife penggunaan soya dua atau lebih hidangan soya setiap minggu menyebabkan prestasi yang lemah kognitif dan berat otak rendah. Kesimpulan yang diterbitkan dalam "Jurnal Amerika Kolej Pemakanan" mencadangkan bahawa lebih tinggi midlife penggunaan tauhu menunjukkan kemerosotan kognitif dan atrofi otak kemudian dalam kehidupan.

Alahan
Soya dan produk kacang soya adalah makanan alahan biasa, terutamanya di kalangan bayi dan anak-anak muda. Sejak bayi lagi banyak alahan menjadi lebih tinggi terhadap soya, ia adalah kurang lazim di kalangan dewasa. Dalam individu yang hipersensitif, kesan sampingan mungkin termasuk gatal-gatal, berdehit, pening atau kesemutan di dalam mulut dan mungkin mengancam nyawa. Jika anda mempunyai reaksi kepada susu soya, beberapa pengganti untuk mempertimbangan adalah kambing, nasi atau susu badam. Vegetarian dan vegan boleh menggantikan protein soya dengan beras gandung atau protein lain.

No comments :

Post a Comment