Erti Disebalik Kesetiaan



Assalamualaikum...

Ramai insan yang masih lagi tidak faham akan apakah erti kesetiaan dalam sebuah perhubungan. Ramai yang bertanya mengapa kita perlu setia sedangkan belum tentu kekasih kita itu menjadi pasangan kita?. Disebabkan persoalan inilah kecurangan sering berlaku dimasa kini, sehingga ramai antara insan di muka bumi ini dilanda kekecewaan dan ada yang menyedihkan sehingga sanggup membunuh diri apabila ditinggalkan kekasih.
Kesetiaan dalam perhubungan adalah sangat penting, ini adalah kerana kita mengambil amanat dan tanggungjawab daripada pasangan kita itu untuk menjadikan dirinya hanya satu dihati sewaktu kita mengambilnya sebagai kekasih. Alangkah sedihnya apabila tanggungjawab atau amanat yang seharusnya kita jaga itu, tidak kita tunaikannya...? Tidakkah ia sama dengan penipuan...? Jangan taburkan janji jika kita tidak mampu untuk tepati dan jangan mengata cinta kalau kita tidak mampu untuk memberikannya sepenuh hati...

Ingatlah bahawa, hidup kita seperti roda, tidak semestinya kita sentiasa berada di atas. Jika kita permainkan hati insan lain, suatu masa kita juga akan dipermainkan. Dan padawaktu itu, penyesalan tiada gunanya. Setiap apa yang kita lakukan pasti ada balasannya, hanya masa yang dapat menentukan.


Untuk insan yang menjaga kesetiaan terhadap pasangan, anda adalah yang terbaik. Jadilah insan yang boleh membahagiakan pasangan kita tanpa rasa jemu. Jika anda dicurangi, janganlah bersedih ataupun berdendam, tetaplah menjadi yang terbaik. Kerana anda mempunya maruah diri, jangan samakan diri anda dengan insan yang tidak setia. Anda telah melakukan yang terbaik untuk pasangan anda dengan menjaga keperibadian diri dengan sebaiknya. Mereka tidak pandai menjaga harga diri mereka. Suatu hari nanti mereka akan menyesal dan akan meyedari akan kebaikan yang anda lakukan.


Tidak penting untuk kita ketahui sama ada pasangan kita jujur, ikhlas atau setia dengan kita yang penting ALLAH s.w.t tahu kita bagaimana, dan ALLAH s.w.t tidak akan mensia-siakan apa yang kita lakukan. Tawakal dan redhalah. 

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...