Kekayaan vs Kesihatan




Assalamualaikum...

Kekayaan atau kesihatan yang penting?. Pastinya ramai akan kata, kesihatan lagi penting. Tapi sering kali, kita hanya mengambil berat tentang kesihatan kita apabila kita jatuh sakit. Bila tak sakit, mungkin berbagai aktiviti gaya hidup yang kurang sihat kita amalkan seperti merokok, makan berlebihan, minum minuman yang manis dan sebagainya. Apabila jatuh sakit, baru lah kita akan tersedar dan pantang untuk menjaga kesihatan.



Menjaga kesihatan harus bermula daripada awal sebelum terlewat. Dengan kesihatan yang terjaga, kita juga dapat menjaga kewangan kita pada kos-kos perubatan yang sering menelan beribu ringgit. Antara cara asas menjaga kesihatan kita :
  • Jaga pemakanan kita - Jangan makan berlebihan, kurangkan garam dan juga gula. Lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran. Makanan terbaik adalah makanan organik (tidak diproses)
  • Bersenam selalu - Lakukan senaman dari masa ke semasa. Senaman mudah seperti jogging ataupun bersukan. Bersukan adalah aktiviti sihat yang dapat dilakukan. Tidak minat dengan sukan?. Lakukan senaman-senaman mudah dari rumah (Turun naik tangga juga bersenam)
  • Cukupkan rehat - Tidur sedikit awal setiap hari sekiranya anda rasakan badan penat dan lesu. Apa yang anda perlukan adalah rehat yang secukupnya.
Di pasaran juga terdapat berbagai-bagai produk kesihatan yang dapat menjaga kesihatan kita. Contohnya seperti air sayang burung Litness.

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...