Cara Untuk Menjana Pendapatan Sampingan



Assalamualaikum...

Kos sara hidup yang semakin mengingkat menyebabkan orang ramai berlumba-lumba untuk menambahkan lagi sumber pendapatan mereka. Sekiranya hanya mengharapkan daripada satu sumber sahaja iaitu melalui pendapatan kerja tetap, ia mungkin tidak akan mencukupi. Jadi, bagaimanakah cara terbaik untuk anda menjana pendapatan sampingan?

  1. Mengajar - Kami yakin setiap orang dimuka bumi ini mempunyai kemahiran yang tersendiri. Adalah lebih baik sekiranya kemahiran yang anda miliki digunakan untuk mengajar orang lain dan secara tidak langsung ia juga dapat membantu anda untuk menjana pendapatan sampingan. Selain itu, anda juga boleh menjadi jurulatih atau memberi khidmat nasihat mengikut kepakaran yang dimiliki.
  2. Penulisan - Mungkin anda seorang yang suka meluahkan sesuatu pendapat melalui penulisan. Pada zaman internet kini, ia lebih memudahkan anda untuk menjana pendapatan sampingan melalui hasil karya yang ditulis. Sebagai contoh, anda boleh menjananya melalui blog yang dibina sendiri ataupun menjadi penulis jemputan untuk sesebuah website.
  3. Percakapan - Sekiranya anda merasakan dengan hanya bercakap anda mampu untuk mempengaruhi orang lain, cari satu pekerjaan yang anda bebas untuk melakukannya seperti ejen menjual insuran atau sebagainya untuk menjana pendapatan sampingan.
  4. Jual barangan yang tidak digunakan - Sekiranya anda memiliki barangan yang sudah tidak pakai, adalah lebih baik untuk menjual berbanding menyimpannya. Ia juga secara tidak langsung akan membantu anda untuk menjana pendapatan sampingan.
  5. Memasak - Memasak adalah merupakan satu kemahiran yang amat mendapat permintaan yang tinggi. Sekiramya anda mempunyai kemahiran ini, tiada masalah untuk anda menjana pendapatan sampingan jika anda bijak mencari peluang.
  6. Penyewaan - Sekiranya anda memiliki banyak aset berharga yang mungkin ornag lain tidak mampu untuk memilikinya, memberi khidmat sewaan adalah idea bijak untuk menambah lagi sumber pendapatan.
  7. Menawarkan perkhidmatan - Mungkin ramai yang minat untuk berkebun tetapi tidak ramai yang suka menguruskannya. Tawaran perkhidmatan yang sering mendapat permintaan daripada orang ramai.
  8. Teknologi - Sekiranya anda mempunyai kemahiran teknologi seperti membina website, mereka grafik atau sebagainya, gunakan kemahiran yang ada untuk menambah sumber pendapatn anda.

No comments :

Post a Comment