Utamakan Pasangan Yang Tidak Merokok



Assalamualaikum...

Bekas Mufti Perlis Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin mencadangkan agar wanita yang ingin berkahwin mengutamakan pasangan yang tidak merokok. Ini berdasarka Islam menyuruh agar memilih pasangan yang mempunyai pegangan agama dan akhlak yang baik, sementara merokok merupakan unsur yang mencatatkan.

Ini atas beberapa alasan :

  1. Perokok sentiasa melakukan perkara yang ditegah oleh agam iaitu merosakkan diri. Majoriti para ulama zaman ini mengharamkan rokok.
  2. Perokok bukan sahaja membahayakan diri, tetapi juga keluarga: isteri dan anak-anak yang akan terhidu asap beracun rokok. Sepatutnya ibubapa melindungi anak dan keluarga, bukan membahayakan mereka.
  3. Ramai perokok yang tidak menjaga kebersihan. Bahkan rokok iti sendiri mengotori diri. Di samping betapa banyak tandas dan kemudahan awam lain rosak atau cacat disebabkan kesan rokok yang dihisap oleh pengguna. Ciri yang seperti ini kurang baik bagi seseorang bapa atau ibu yang akan mengelapai keluarga dan rumahtangga.
  4. Rokok adalah pembaziran. Ramai perokok yang ketagih sanggup utamakan membeli rokok daripada pemintaan keluarga atau keperluan keluarga yang lain. Mereka berkira untuk perkara-perkara yang baik atau perlu, tetapi lupa diri atau ringan tangan untuk membeli sekotak rokok yang sentiasa meningkat harganya.
  5. Merokok adalah contoh yang tidak baik untuk anak-anak. Maka perokok mencatatkan ciri-ciri keibubapaan. Justeru, ramai anak perokok turut merokok samada setelah dewasa atau sebelum cukup dewasa.
Atas alasan-alasan ini dan selainnya, maka saya menasihati umat Islam dan kaum wanita khususnya menjadikan 'merokok' adalah salah satu ciri yang mencacatkan pemilihan dalam menentukan asangan masing-masing.

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...