Kriteria Yang Perlu Ada Pada Calon Suamiku.



Assalamualaikum...

  1. Kuat agamanya. Wala sibuk macam mana pun, dia tetap memelihara solat fardu. Mampu menjadi imam untukku dan untuk anak-anakku. Mampu untuk membimbingku ke jalan yang diredhai ALLAH.
  2. Mempunyai akhlak yang baik. Percakapannya yang lembut mampu menyejukkan hati aku yang sedang marah. Ketegasannya nyata tapi dia lembut dan bertolak ansur. Sopan tutur kata dan mempunyai hati yang mulia. Mempunyai rasa hormat kepada warga tua.
  3. Menghormati ibu bapaku. Dia harus faham biarpun ketaatan seorang isteri selepas berkahwin hanyalah hak mutlak suami tetapi aku mohon untuk membalas jasa budi ibu bapaku yang telah mendidikku sejak dari kecil. Izinkan aku menjaga ibu bapaku walau dalam apa jua keadaan pun. Maafkan aku bila kau meletakkan kepentingan Ibu bapaku di tangga yang teratas. Tetapi itu bukan bermakna aku akan mengabaikanmu, tidak sama sekali.
  4. Tegas mempertahankan maruah. Dia tidak pernah pergi ke tempat-tempat yang menjatuhkan maruahnya sebagai seorang Islam.
  5. Amanah dan tidak boros. Dia tidak pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja. Dia bukanlah seorang yang kedekut tetapi tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
  6. Menundukkan pandangan mata ketika melihat perempuan. Sekiranya matanya liar memandang perempaun lain dia bukanlah calon yang sesuai untuk aku,. Sebab aku adalah pencemburu berat.
  7. Mempunyau pergaulan yang terbatas dengan perempuan. Aku tidak kisah dia mempunyai kawan lelaki dan kawan perempuan tetapi aku tidak mahu dia menjadi fitnah orang.
  8. Bertanggungjawab. Dia hendaklah seorang yang mementingkan ibu bapanya. Yang sentiasa menjenguk ibu bapanya. Yang sentiasa mengambil berat akan ibu bapanya. Jika ibu bapanya sedang hidup melarat dan dia hidup hebat...say good bye laa
  9. Mempunyai wajah yang tenang. Wajahnya tenang setenang waktu dia bercakap dan bertindak.
  10. Jujur dan berterus terang. Aku menerima apa adanya, tetapi tolong berterus-terang dengan aki. Sebab aku tidak mahu dia mahu kepercayaan yang aku beri 100% hanya tipu semata-mata.
Aku sendiri kurang pasti dengan masa depan ini. Cuma aku menetapkan kriteria-kriteria ini bukan bermakna aku terlalu memilih tetapi aku hasus memikirkan masa depanku, untuk ib bapaku, dan untuk anak-anakku...

No comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...